منتدى نهر الاحلام

منتدى نهر الاحلام

شامل لجميع المواضيع.الشعر .عالم المرأة .عالم الرجل .تفسير الاحلام.علم الابراج.الموضه
 
الرئيسيةقسم تفسير الاحلاليوميةس .و .جبحـثالتسجيلدخول
بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
» لم تكن وهمًا فأنساه
الجمعة مارس 22, 2013 2:25 am من طرف khalid Ali

»  جلب الحبيب بالنظر إلى صورته
الأحد فبراير 10, 2013 3:07 pm من طرف مريم

» سوره الاحزاب وسوره الرحمن لجلب الحبيب مهما كان
الأحد فبراير 10, 2013 2:57 pm من طرف مريم

» ادعية مستجابة باذن الله من دعى بها فرج الله همه
الأربعاء يناير 23, 2013 4:30 pm من طرف مريم

» الدعاء الساحر الذي يحررك من سيأتك باذن الله
الأربعاء يناير 16, 2013 12:08 pm من طرف مريم

» عـدية يس .... تقرأ من شخص مظلوم علي الظالم
الأحد ديسمبر 30, 2012 4:32 pm من طرف مريم

» محبة وجلب الشجرة
الأربعاء ديسمبر 26, 2012 8:06 pm من طرف مريم

» المحبة وسلب الارادة والتهييج مجربة
الأربعاء ديسمبر 26, 2012 8:02 pm من طرف مريم

» ايات للقبول ممتاز جدا ومجرب
الأربعاء ديسمبر 26, 2012 8:00 pm من طرف مريم

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 بحـث
منتدى
التبادل الاعلاني
احداث منتدى مجاني
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
amat allah
 
امين
 
المحبه لربها
 
دلع
 
باندة الاسكندرية
 
مريم
 
شبيه مسي
 
زهره السنبلاوين
 
ocean heart
 
esmaiel
 

شاطر | 
 

 يوميات شخص بعيد عن ربنا

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
المحبه لربها
نائب المدير
نائب المدير


عدد المساهمات : 647
نقاط : 1699
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 02/05/2011

مُساهمةموضوع: يوميات شخص بعيد عن ربنا    الجمعة ديسمبر 09, 2011 10:54 am

يا خبر قلبي قلبي قلبي يا ناس قلبى مش شغال أنا همووووووووووت
هكذا أخذت أصرخ فى من حولي من أطباء وتمريض فى تلك المستشفى الخاص قبل أن يتوقف قلبي تماما عن النبض .. اقترب طبيب الطوارئ مني يفحصني ويضع السماعة على قلبي ثم عدل من وضع النظارة الطبية فوق أنفه قبل أن يربت على كتفي مطمئنا .. "ما تقلقش ماتقلقش .. ده مجرد هبوط حاد في الدورة الإيمانية صاحبه توقف فى عضلة القلب يعني من الآخر أنت ميت إكلينيكيا .. قصدي إيمانيا"
طب ألحقني يا دكتور أعمل أى حاجة أبوس أيدك .. أجاب في لا مبالاه
"يا ابنى إنت مش محتاج واحد دكتور إنت محتاج واحد حانوتى ... قلبك ميت من زمان وأنت مش حاسس"
أتوسل أليك يا دكتور ..أنا عايز أعيش .. مش عايز أموت حرام عليك ..
أخذ يصرخ فيه:"حرام عليه.. وإنت مش حرام عليك كل المعاصى والذنوب اللي إنت عملتها واللي وصلت قلبك للحالة المتأخرة ده" .. سكت قليلا ثم قال:"ع العموم أنا هاخد فيك ثواب وأعملك إنعاش قلبي وأعالجك وأهو كله بثوابه"


( DC ) يا جابر :أقترتب منه قائلا : ممكن أسألك سؤال يا دكتور . نظر إلي نظره يملؤها الثقة ثم استدرك قائلا:"أنا عارف .. أنت أكيد عايز تعرف إيه الـ (DC ) ده"
أجبت : لا يا دكتور أنا عايز أعرف مين جابر
صرخ في .. أنت بتهزر .. جابر ده الممرض .. فاتت لحظات ثم ظهر جابرابتلعت ريقي في صعوبة ثم قلت له .. طب ده جابر .. آمال إليه الـ DC؟أجاب الدكتور : الـ Dc ده جهاز الصدمات الكهربائية . هتفت .. صدمات إيه .. لا لا لا .. إلا الكهرباء .. وبعدين اليومين دول الحاجات دي منتشرة فى الموبايلات وأنا كده هتبقي فضيحتي بجلاجل . رد مستنكرا .. ما تخافش يا أخي .. أحنا هنكهربك في صدرك ....وبعدين إنت فكرك قلبك ده هيصحى تاني أزاي .. ؟
شوف يا سيدي احنا هنديك ثلات صدمات كهربائية عشان الانعاش القلبي ..
الصدمة الأولي : هنبدأ معاك بـ (100 جول) ..وصل يا جابر .. أشحن .. تيت تيت .. تيت (وانطق صوت الجهاز) ثم صرخ ( Cauare ) وديب .. آه .. جسمي كله اتشال واتنفض تبسم وقال:"ممتاز جداً .. القلب لسه عايش وبيستجيب كمان .. المؤشر طلع ونزل أهو هو بس قلبك مجلخ ومهبب وعامل زي الكوز المحروق من كتر البلاوي السودا اللي عاملها واللي مخلياه كله هموم وأحزان عشان كدة قول ورايا .. لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين"لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين .. "قول كمان .. كمان .. إيه الأخبار .. حاسس بتحسن طيب الحمد لله بدأنا نشيل شوية من الهباب اللي علي قلبك .. طيب تعالى ع الخطوة الثانية .. إزالة كل الهموم والأحزان اللي مخلياك مش طايق نفسك ومش عايز تعيش معاها في حته واحدة .. قول معايا ( اللهم إني عبدك ابن عبدك ابن أمتك ناصيتي بيدك ماض في حكمك عدل في قضاؤك أسألك بكل اسم هو لك سميت به نفسك أو أنزلته في كتابك أو علمته أحدا من خلقك أو أستأثرت به في علم الغيب عندك أن تجعل القرآن العظيم ربيع قلبي ونور صدري وجلاء حزني وذهاب همي وغمي ) إيه الأخبار دلوقتي إوعي تقول مفيش تحسن .. تبقي كداب .. سيدك النبي قال ( من قالها فرج الله عنه كربه ) وأنا مش هصدقك وأكذب النبي (ص).
إنت كده تخلصت من الهموم والأحزان فاضلك بقي نعملك غسيل دم عشان نطلع كل الذنوب اللي في جسمك واللي مسمماه ومعيياه عشان كده لازم نحطك علي مكنة غسيل الذنوب .. قول ورايا " اللهم أنت ربي .." لأ لأ ما ينفعش كده قولها بتأني وأحساس ( اللهم أنت ربي لا إله إلا أنت خلقتني وأنا عبدك وأنا علي عهدك ووعدك ما استطعت . أعوذ بك من شر ما صنعت أبوء لك بنعمتك علي وأبوء بذنبي فاغفر لي فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت )
أبسط يا معلم كده أنت بقيت أنضف من الصيني بعد غسيله لا ذنوب تهم ولا كبائر تغم إنت كده أكثر بياضا بس خلي بالك .. فاضلك صدمتين بائيين عشان القلب يشتغل تاني بس دول هاتخدهم بره المستشفي
الصدمة الثانية : وتكون قوتها (200 جول) وأقولك هاتخدها إزاي أنت حتروح تصلي الظهر أو العصر في مسجد مشهور بصلاة الجنائز .. بعد كده تصلي الجنازة وتتبع الجنازة وتقرب من القبر وهما منزلين الميت في قبره وتفضل واقف ع القبر بعد ما يخلصوا .. والناس تمشي وتخيل نفسك أنت اللي تحت الأرض ده لوحدك في ظلام القبر دون أي أحد ..!! يا تري هاتحس بإيه؟؟؟
الصدمة الثالثة : ( 300 ) جول ودي بقي اللي هتجيب م الآخر وتخلي قلبك يتنطط زي العيال الحبيبة مش بس كده وتخلي دموع عنيك تبقي أكتر م الشتا في نوة طوبه .. عايز تعرف إزاي عليك وعلي أقرب دار أيتام جنب بيتك أدخل الدار أمسح علي رأس العيال اللي هناك .. تبرع بمبلغ من مالك عشانهم وياريت تجيبلهم هدايا أو تستأذن إدارة الدار وتجيبلهم وجبة جاهزة وتأكل معاهم وبعديها أوعي وشك يا معلم .. وها أنت بني آدم جديد وتخلص من قلبك القديم حتخرج من هناك معاك قلب جديد موديل 2007 أوتوماتيك وباور وهيدروليك وفول أوبشن .. تخلص هناك وترجع هنا علي طول.
ممنوع عنك الحركة أو اللعب خصوصا اللعب بديلك حالتك لسه في مرحلة النقاهه وممكن تحصل انتكاسة في أي وقت .. وأنا هاجى أشوفك بكره .
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
يوميات شخص بعيد عن ربنا
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى نهر الاحلام :: الفئه الثالثه :: اسلاميات-
انتقل الى: